Pomiary Ostoi lokomotywy w PKP CARGOTABOR w Zakładzie Napraw Taboru w Czerwieńsku za pomocą Trakera optycznego
PKP CARGOTABOR jest firmą specjalizującą się w remontach i modernizacji taboru kolejowego. W swojej działalności oferuje przeglądy okresowe wagonów i lokomotyw wykonywane na różnych poziomach utrzymania.
Lokomotywy podczas eksploatacji przechodzą naprawy okresowe, między innymi P5, tzw. piąty poziom utrzymania, przeprowadzany raz na 30 lat. Jest to naprawa główna obejmująca pełen demontaż pojazdu trakcyjnego oraz pomiar geometrii ostoi lokomotywy. Pomiary mają na celu sprawdzenie czy geometria ramy mieści się w zadanych tolerancjach, czy ewentualne kolizje nie spowodowały odkształcenia ramy, co powodowałoby konieczność wycofania jej z dalszej eksploatacji. Firma Oberon 3D, specjalizującą się w usługach pomiarowych i dystrybucji sprzętu metrologicznego, przeprowadza kontrole ostoi lokomotyw (np. ST44, SM42, SM48), różniących się gabarytami. Usługa pomiarowa miała na celu kontrolę geometryczną, porównanie głównych przekątnych oraz wyznaczenie płaskości. Jeżeli któryś z wymiarów nie mieści się w określonej tolerancji, kwalifikuje to ostoję do wykonania naprawy lub jeżeli jest to niemożliwe do fizycznej likwidacji.
Ze względu na duże gabaryty mierzonych elementów, do pomiarów został użyty traker optyczny NDI ProCMM o zakresie pomiarowym 1,5 m do 7,5 m. Traker pozwala wykonywać pomiary stykowe jak i skaningowe. Działa na zasadzie śledzenia położenia w przestrzeni tak zwanej gwiazdy, do której przymocowana jest końcówka stykowa. Kamery urządzenia rozpoznają orientację przestrzenną gwiazdy trzymanej przez operatora i wyznaczają współrzędne mierzonego punktu. Dzięki możliwości bezprzewodowej pracy, metrolog ma dużo większą swobodę w dokonywaniu pomiarów, niż w przypadku wykorzystania ramienia pomiarowego, którego zakres ruchu jest ograniczony przez ramiona mogące kolidować z elementami konstrukcyjnymi ramy lub podnośnika, na którym ta ostoja jest osadzona. W przypadku Trakera optycznego, można dużo łatwiej manipulować końcówką stykowa podczas pomiarów. Kolejnym atutem jest duży zakres pomiarowy, dzięki temu minimalizujemy ilość przebazowań urządzenia podczas przeprowadzania pomiarów, co skraca czas pomiaru. Pomiar obu ram, łącznie z przygotowaniem sprzętu pomiarowego i wygenerowaniem raportu, nie przekroczył pięciu godzin.
Urządzenie może współpracować z różnego rodzaju oprogramowaniem do kontroli: PolyWorks , PowerINSPECT . Przed przystąpieniem do pomiarów, został zbudowany plan pomiarowy, zawierający wszystkie niezbędne płaszczyzny i punkty pomiarowe, konieczne do wyznaczenia kontrolowanych wymiarów ramy. Po przygotowaniu planu można było przystąpić do pomiarów ostoi umieszczonej na podnośniku. Większość mierzonych punktów znajdowało się pod spodem ostoi co w połączeniu z wystającymi elementami konstrukcji wymagało przemieszczania Trakera. Przebazowanie wykonuje się, podobnie jak w przypadku ramienia pomiarowego, za pomocą stożków rozmieszczonych przestrzennie na konstrukcji, tak aby były widoczne z kolejnych pozycji Trakera.
Usługa pomiarowa zakończona jest przekazaniem raportu zawierającego schemat mierzonych wymiarów, zestawienie ich wartości nominalnych, zmierzonych i czy mieszczą się z wymaganych tolerancjach.
Pomiar wózków pojazdów szynowych
Na zlecenie wykonujemy również pomiar geometrii wózków pojazdów szynowych. Sprawdzamy przekątne, płaskość i inne wymiary określone w karcie pomiarowej. Mierzyliśmy między innymi wózki toczne i napędowe pociągów wyprodukowanych w zakładach PESA Bydgoszcz. Do pomiaru geometrii wózków kolejowych używamy ramię pomiarowe Kreon . Specjalnie na potrzeby nadzorowania geometrii wózków, zostało wykonane ramię pomiarowe o zakresie 5m.